Cliquez sur Cours pour accéder directement au descriptif des enseignements
- Cours (CM) 15h
- Cours intégrés (CI) -
- Travaux dirigés (TD) -
- Travaux pratiques (TP) -
- Travail étudiant (TE) -
Langue de l'enseignement : Anglais
Niveau de l'enseignement : C1-Autonome - Utilisateur expérimenté
Description du contenu de l'enseignement
HORAIRE et SALLE:
This seminar explores different aspects of the interface between lexis and syntax. We will start with the study of compounding and conversion. Instead of assuming a clear-cut boundary between lexicon and syntax, constructions will be considered to be part of a lexicon-syntax continuum. Major texts will help us understand the relation between the lexicon and the syntax of the language in a constructionist approach of meaning. The course will draw on certain principles of cognitive linguistics and will deal with the semantic content of constructions. We will work on English constructions, the interaction between verbs and constructions, motion events: the notions of figure, ground, path.
This seminar explores different aspects of the interface between lexis and syntax. We will start with the study of compounding and conversion. Instead of assuming a clear-cut boundary between lexicon and syntax, constructions will be considered to be part of a lexicon-syntax continuum. Major texts will help us understand the relation between the lexicon and the syntax of the language in a constructionist approach of meaning. The course will draw on certain principles of cognitive linguistics and will deal with the semantic content of constructions. We will work on English constructions, the interaction between verbs and constructions, motion events: the notions of figure, ground, path.
Compétences à acquérir
- Développer une pensée critique fondée sur des connaissances et une démarche épistémologique dans le domaine de la linguistique
- Échanger, débattre en groupe
- Analyser les phénomènes de co-construction du sens d’un point de vue linguistique
- Présenter un travail à l’oral et à l’écrit de façon structurée
- Échanger, débattre en groupe
- Analyser les phénomènes de co-construction du sens d’un point de vue linguistique
- Présenter un travail à l’oral et à l’écrit de façon structurée
Bibliographie, lectures recommandées
BENVENISTE, E., Problèmes de linguistique générale 1, Paris, Gallimard, 1966, p. 63-74.
BENVENISTE, E., Problèmes de linguistique générale 2, Paris, Gallimard, 1974, p. 145-163.
CRUSE, D.A., Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics, Oxford, Oxford University Press, 2000.
GOLBERG, A., Constructions : A Construction Grammar Approach to Argument Structure, Chicago, The University of Chicago Press, 1995..
TALMY, L., Toward a Cognitive Semantics, Cambridge, MA, MIT Press, 2000, Volume 1.
TOURNIER, J., Précis de lexicologie anglaise, Paris, Ellipses.
WIERZBICKA, A., The Semantics of Grammar, John Benjamins, 1988.
BENVENISTE, E., Problèmes de linguistique générale 2, Paris, Gallimard, 1974, p. 145-163.
CRUSE, D.A., Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics, Oxford, Oxford University Press, 2000.
GOLBERG, A., Constructions : A Construction Grammar Approach to Argument Structure, Chicago, The University of Chicago Press, 1995..
TALMY, L., Toward a Cognitive Semantics, Cambridge, MA, MIT Press, 2000, Volume 1.
TOURNIER, J., Précis de lexicologie anglaise, Paris, Ellipses.
WIERZBICKA, A., The Semantics of Grammar, John Benjamins, 1988.
Contact
Responsable
Catherine Paulin
Parcours : Approche interdisciplinaire en science des données